måndag 12 mars 2012

Tummen upp!



Fick min Fänkåls Soppa utav mina lunchgäster idag,
liksom den alltid får av ung som gammal, till och med
utav min son, (som annars inte äter grönsaker), han älskar den!



Och som det mesta jag gillar att laga är den bus enkel att göra.
Beräkna ett fänkåls stånd per person (ta två om de är små).



Skölj och hacka fänkålen grovt. Bryn i olivolja på medelvärme i en kastrull,
så får kålen mer smak. Höj värmen på plattan och slå på vatten så
det knappt täcker. Tillsätt 1/2 buljongtärning per person, jag använder
hönsbuljong men det fungerar också med grönsaks, om du vill att soppan skall
vara helt vegetarisk. Låt soppan koka upp och koka den i ca 5 minuter.



Här kommer mitt favoritverktyg in i bilden; stavmixern.
Kör soppan slät och sätt sedan tillbaka den på spisen.
Tillsätt ca 1/2 dl cremefraiche per person och smaka av med salt & peppar
och med chili flakes efter tycke och smak. Ta gärna i lite, det är supergod
mix tillsammans med anis smaken i fänkålen!
Vispa upp och låt koka några minuter till.



Soppan fungerar utmärkt som lunch eller som förrätt
(då serverad i en kopp, som en cappuccino)
eller i ett litet glas på en buffé.

Smaklig Måltid!

4 kommentarer:

martina sa...

Ooo my vad god denna soppa såg ut och 10+ blir det när den är lätt lagad med... Kram

In my Garden sa...

Kära Martina, den är godare än den ser ut, hur smaskig som helst faktiskt... Gör gärna en stor laddning, som kan räcka i flera dagar. Den håller sig bra, även om den stått framme.. Lagar den alltid när vi har vår stora fest på trettondagsafton, med ett hundratal gäster, den är verkligen toppen god! Tack för att du följer mig här och för dina kommentarer, de värmer gott!
Kärlek Ulrika

martina sa...

God morgon! Jag måste bara kicka in för att säga - vilket fint reportage du har gjort för Allt i Hemmet så snyggt! Ha en härlig dag i det vackra vår vädret.. Kram kram

In my Garden sa...

Tack Martina!
Jag har inte sett tidningen, kul at du tyckte om det! Kramar!!!

Populära inlägg