torsdag 29 mars 2012

Himmelskt god Pizza!



Jag minns inte om jag åt någon pizza när jag var i
Italien för första gången i början av 80-talet. Vad
jag däremot minns, var när jag några år senare åt
en Pizza på Ciao Ciao i Stockholm, då bara ett hål i väggen.
Mama Mia.... Efter en hel del trixande har jag fått till min
egen version som faktiskt också är underbart god.
Receptet lyder så här; värm 1dl mjölk och 1,5dl vatten något
varmare än fingervarmt. Lös upp en 1/4dels paket jäst ca 12g
i mjölk-vattnet och tillsätt sedan en dryg tesked salt.
Sikta i mjöl, jag brukar börja med 5dl och sedan fortsätta försiktigt
tills degen fått en smidig konsistens. Låt degen jäsa till dubbel storlek
i en skål med lite olivolja i botten. När degen jäst klart kan du förvara
den i kylskåpet tills det är dags att göra pizzan klar.

Under tiden görs tomatsåsen. Hacka en gul lök och fräs i
olivolja. Tillsätt en burk krossad tomat, en grönsaksbuljongtärning,
en klyfta vitlök och salt & peppar. Koka upp och ta sedan fram favorit
verktyget stavmixern. Kör såsen slät och låt den sedan stå och puttra på
svag värme, gärna i någon timme eller två. (den här såsen blir lagom till
denna mängden deg, det är bara att dubbla receptet om du vill göra mer).



Dela upp degen, denna sats räcker till två stora eller tre
lite mindre pizzor. Kavla ut den riktigt tunt på mjölat bakbord.
Låt sedan de utkavlade pizzabottnarna jäsa ytterligare ca en halv timme.



Det här har ni ju sett tusen gånger på pizzerian men ändå...
Täck hela bottnen med den goda såsen, lägg på önskad fyllning,
vi valde denna kväll en stark salami och parmaskinka, toppat
med skivor av mozzarella och torkad oregano och sedan in i en
varm ugn 225g tills den fått rätt färg. På sommaren gräddar vi
på grillen, det måste vara en grill med lock då, så det blir ugnsvärme.



Servera med en näve ruccola på och lite ringlad olivolja.
Sedan är det bara att sätta sig till bords och njuta!

2 kommentarer:

martina sa...

Den ser fantastisk god ut. Det har varit så tomt här inne på bloggen. Tur att du är tillbaka och med ett recept ännu bättre.. Trevlig helg

In my Garden sa...

Förlåt Martina,
jag har haft fullt upp med annat...
Men nu är jag som sagt här igen!
Kramar och trevlig helg!

Populära inlägg