fredag 24 augusti 2012

Galen i gummi stövlar...




Jag har ända sedan jag var liten älskat att gå i gummi stövlar,
tyckte redan då att det var både snyggt och praktiskt.
Ofta fick jag dock då, på sent sjuttio och tidigt åttiotal,
höra både det ena och det andra när folk passerade,
det var nämligen "töntigt" som vi sa på den tiden...

1992 när jag var i en jaktbutik i London
(har alltid älskat udda butiker också...)
 hittade jag ett par ursnygga stövlar, "Hunter" hette de.
På den tiden fanns de endast i grönt och blått.
De blev ett par klassiskt gröna, som jag stolt bar
på Stockholms gator och fortfarande fnissades det
när jag rörde mig runt i city och på Östermalm.

Inte kunde väl jag, och ingen annan heller tror jag, 
ana hur det skulle se ut 20 år senare....

Hunter har jag tröttnat på för länge sedan,
nu är det klassiska Tretorn som gäller för min del.

Den fina dörrknackaren hade jag i min trädgårdsbutik
som jag drev för några somrar sedan.
Den hittade jag också i England, förstås.
Hel cool tyckte jag, men inte sålde jag några inte...
Vem vet, om jag höll ut i tjugo år kanske
de skulle sälja som smör i solsken...

(nu är de dessvärre slut, det blev en bra gå-borts-present 
för oss själva istället..)

Inga kommentarer:

Populära inlägg