måndag 7 maj 2012

Trädgårdsjobb...



Idag har jag jobbat med att förtäta rabatterna i trädgården. Vi har en ganska stor trädgård och de enda perennerna som fanns här från början var Nyponrosor utmed staketet, en Klätterhortensia och en Pion rabatt. Ny är det annorlunda kan jag säga (och en "lite smalare plånbok" där tillika...) Men äntligen kan jag sitta i min trädgård och njuta, istället för att ständigt sucka över allt jag skulle vilja göra. Samtidigt är det ju också så fantastiskt när en perenn rabatt väl kommer igång, då behövs bara ett par insatser per säsong för att hålla den ren från ogräs + en massa bevattning förstås och här är vi lyckligtvis försedda med sjövatten. Hur som helst, förra säsongen blev vi i princip klara med en stor plantering men vi kände inte att vi hade råd att färdigställa allt riktigt som vi hade velat.. Så idag tog jag tag i saken och inhandlade ett antal Rosor av sorten "Madame Boll". Skall bli mycket spännande att se hur de tar sig ut. På plantskolans inrådan gjorde jag två grupper om tre rosor i varje, på så sätt kommer de snabbt att bilda en stor rosbuske. Jag kommer att visa er resultatet!




Jag gjorde också kompletteringar i annan rabatt, 
där några plantor strukit med under vintern.
Denna perenn kan jag varmt rekommendera; "Geranium Rozanne" en underbar näva som blommar från juni till frost! Lite dyr är den dock, kostar någonstans runt 80:- plantan (pga att den är relativt ny och att den som tagit fram den får royalty ett par år.. ) men den är väl värd sitt pris, tänk bara på vad du är villig att lägga på snittblommor....

1 kommentar:

Caroline/drömlägenheten goes radhus sa...

Fin!
Och väldigt sann tanke om snittblommors kostnad! ;)

Fin fredag!

Populära inlägg